Nacka Art Gallery
I will Stay, paintings and video, Nacka Art Gallery

 

scroll to the right >>

home

I WILL STAY
Nacka konsthall Dieselverkstaden
Nacka Art Gallery Stockholm
2012

TEMPEST
Örnsköldsviks museum och konsthall Örnsköldsvik Museum and Art Gallery
Sweden 2012

Press release Nacka konsthall:
Vernissage lördag 3 mars kl 14. Sophie Allgårdh, konstkritiker och författare, öppnar utställningen.
Nacka konsthall har nöjet att välkomna er till utställningen I Will Stay av Ann Frössén. 
Offentlig visning i närvaro av konstnären själv lördagen 17/3 kl 14.
Ann Frösséns storskaliga måleri visas i en separat utställning tillsammans med video.
Ann återvänder alltid, i sitt konstnärskap, till havet och dess världar i fantasin eller i en verklighet som är hennes, i måleri, video, fotografi och teckning.
Anns hav möter aldrig land och är både upprivet och meditativt på samma gång. Havet stannar inte upp men omslutna av Anns målningar får vi möjligheten att stanna i det. Svåra perioder i livet kan bli till stormiga hav. Den mänskliga själens våndor.
Men här finns även havets egen själ och oron för vad vi gör med världens vatten, med enorma översvämningar som en av konsekvenserna. 
Om att inom kort kan världens vatten, i likhet med oljan reduceras till en ekonomisk, politisk handelsvara. (Sophie Allgårdh, Ann Frössén Recent works 2003-2005)
I tunna färglager växer målningarna fram. Vattnet rör sig lekande lätt, både när det är ljust och glittrande och när det är dovt och mörkt.
Ann Frössén är även aktuell med en separat utställning, Tempest, på Örnsköldviks museum och konsthall som öppnar 31 mars.

Nanna Leth, kultursekreterare och curator, Nacka kommun.






 

Örnsköldsvik
Photo: Örnsköldsvik Museum and Art Gallery

 


...

Precios time 220x620 cm painting
Precios time, 220 x 620 cm, acrylic on canvas, 2012

 

Sjung om sommaren, sjung om skogen,

sjung om havet helst ändå!

Jämt till stormar redobogen

vresig vän, men alltid trogen,

svarta djup och böljor blå.


En strof ur dikten Högsommar i
Vinter av August Strindberg, 1883.

 

Night Mare, 202 x 267 cm
Night Mare, 202 x 267, acrylic on canvas, 2011

paintings
Falling (apart, falling together), 110 x 140 cm and No!, 230 x 202 cm
Photo: Örnsköldsviks museum och konsthall

I cover my canvas with dark colours. I try to use directions at a speed that I want to follow throughout the painting process.

A dark ground. I fill in with brighter strokes, bracing the surface in the dark. Rapid movements that lighten the image and show whence the wind is coming. Then I darken it all down again, darkening the painting to liberate the shapes to see which formations appear, display themselves, and remain valid.

I draw directly in the painting, without reservation or model. Liberty. Thin, thin layers to create surface and depth. And it shines.
A magical process, throwing paint and then water, catching all the drips, unceasingly. I fight and fly over the surface. Everything is extraordinarily close and stunningly evident.

Storm and raging winds fall calm.

Ann Frössén



monumentalmåleri